Readouble

Laravel 5.1 イベント

イントロダクションIntroduction

Laravelのイベント機能はオブザーバーのシンプルな実装を提供します。アプリケーションの中でイベントを発行し、購読するために使用します。イベントクラスは通常app/Eventsディレクトリーへ保存され、リスナーはapp/Listenerに設置します。Laravel's events provides a simple observer implementation, allowing you to subscribe and listen for events in your application. Event classes are typically stored in the app/Events directory, while their listeners are stored in app/Listeners.

イベント/リスナー登録Registering Events / Listeners

Laravelアプリケーションに含まれているEventServiceProviderは、イベントハンドラーを全て登録するために便利な手段を提供しています。listenプロパティは全イベント(キー)とリスナー(値)で構成されている配列です。もちろん、アプリケーションで必要とされているイベントをこの配列に好きなだけ追加できます。たとえばPodcastWasPurchasedイベントを追加してみましょう。The EventServiceProvider included with your Laravel application provides a convenient place to register all event listeners. The listen property contains an array of all events (keys) and their listeners (values). Of course, you may add as many events to this array as your application requires. For example, let's add our PodcastWasPurchased event:

/**
 * アプリケーションのイベントリスナーをマップ
 *
 * @var array
 */
protected $listen = [
    'App\Events\PodcastWasPurchased' => [
        'App\Listeners\EmailPurchaseConfirmation',
    ],
];

イベントとリスナークラス生成Generating Event / Listener Classes

もちろん毎回ハンドラーやリスナーを作成するのは手間がかかります。代わりにハンドラーとリスナーをEventServiceProviderに追加し、event:generateコマンドを使いましょう。このコマンドはEventServiceProviderにリストしてあるイベントやリスナーを生成してくれます。既存のイベントとハンドラーには当然変更を加えません。Of course, manually creating the files for each event and listener is cumbersome. Instead, simply add listeners and events to your EventServiceProvider and use the event:generate command. This command will generate any events or listeners that are listed in your EventServiceProvider. Of course, events and listeners that already exist will be left untouched:

php artisan event:generate

イベントを自分で登録するRegistering Events Manually

通常、イベントはEventServiceProvider$listen配列を使用し登録すべきです。しかし、EventファサードやIlluminate\Contracts\Events\Dispatcher契約の実装を使用し、イベントディスパッチャーでイベントを自分で登録することもできます。Typically, events should be registered via the EventServiceProvider $listen array; however, you may also register events manually with the event dispatcher using either the Event facade or the Illuminate\Contracts\Events\Dispatcher contract implementation:

/**
 * アプリケーションのその他のイベントを登録
 *
 * @param  \Illuminate\Contracts\Events\Dispatcher  $events
 * @return void
 */
public function boot(DispatcherContract $events)
{
    parent::boot($events);

    $events->listen('event.name', function ($foo, $bar) {
        //
    });
}

ワイルドカードイベントリスナーWildcard Event Listeners

*をワイルドカードとしてリスナーを登録することができ、同じリスナーで複数のイベントを補足することが可能です。ワイルドカードリスナーは一つの引数により、イベントデータ全体の配列を受け取ります。You may even register listeners using the * as a wildcard, allowing you to catch multiple events on the same listener. Wildcard listeners receive the entire event data array as a single argument:

$events->listen('event.*', function (array $data) {
    //
});

イベント定義Defining Events

イベントクラスはシンプルなデータコンテナで、イベントに関する情報を保持します。たとえば生成したPodcastWasPurchasedイベントがEloquent ORMオブジェクトを受け取るとしましょう。An event class is simply a data container which holds the information related to the event. For example, let's assume our generated PodcastWasPurchased event receives an Eloquent ORM[/docs/{{version}}/eloquent] object:

<?php

namespace App\Events;

use App\Podcast;
use App\Events\Event;
use Illuminate\Queue\SerializesModels;

class PodcastWasPurchased extends Event
{
    use SerializesModels;

    public $podcast;

    /**
     * 新しいイベントインスタンスの生成
     *
     * @param  Podcast  $podcast
     * @return void
     */
    public function __construct(Podcast $podcast)
    {
        $this->podcast = $podcast;
    }
}

ご覧の通り、このクラスは特別なロジックを含みません。購入されたPodcastオブジェクトのコンテナに過ぎません。イベントオブジェクトがPHPのserialize関数でシリアライズされる場合でも、EloquentモデルはSerializesModelsトレイトが優雅にシリアライズします。As you can see, this event class contains no special logic. It is simply a container for the Podcast object that was purchased. The SerializesModels trait used by the event will gracefully serialize any Eloquent models if the event object is serialized using PHP's serialize function.

リスナーの定義Defining Listeners

次にサンプルイベントのリスナーを取り上げましょう。イベントリスナーはイベントインスタンスをhandleメソッドで受け取ります。event:generateコマンドは自動的に対応するイベントクラスをインポートし、handleメソッドのイベントのタイプヒントを行います。そのイベントに対応するために必要なロジックを実行してください。Next, let's take a look at the listener for our example event. Event listeners receive the event instance in their handle method. The event:generate command will automatically import the proper event class and type-hint the event on the handle method. Within the handle method, you may perform any logic necessary to respond to the event.

<?php

namespace App\Listeners;

use App\Events\PodcastWasPurchased;
use Illuminate\Queue\InteractsWithQueue;
use Illuminate\Contracts\Queue\ShouldQueue;

class EmailPurchaseConfirmation
{
    /**
     * イベントリスナー生成
     *
     * @return void
     */
    public function __construct()
    {
        //
    }

    /**
     * イベントの処理
     *
     * @param  PodcastWasPurchased  $event
     * @return void
     */
    public function handle(PodcastWasPurchased $event)
    {
        // $event->podcastでポッドキャストへアクセス…
    }
}

イベントリスナーは必要な依存をコンストラクターのタイプヒントで指定できます。イベントリスナーは全てLaravelのサービスコンテナで依存解決されるので、依存は自動的に注入されます。Your event listeners may also type-hint any dependencies they need on their constructors. All event listeners are resolved via the Laravel service container[/docs/{{version}}/container], so dependencies will be injected automatically:

use Illuminate\Contracts\Mail\Mailer;

public function __construct(Mailer $mailer)
{
    $this->mailer = $mailer;
}

イベントの伝播の停止Stopping The Propagation Of An Event

場合によりイベントが他のリスナーへ伝播されるのを止めたいこともあります。その場合はhandleメソッドからfalseを返してください。Sometimes, you may wish to stop the propagation of an event to other listeners. You may do so by returning false from your listener's handle method.

イベントリスナーのキュー投入Queued Event Listeners

イベントハンドラーをキューに投入する必要があるのですか? これ以上ないくらい簡単です。リスナークラスにShouldQueueインターフェイスを追加するだけです。リスナーがevent:generate Artisanコマンドにより生成されている場合は現在の名前空間にこのインターフェイスがインポートされていますので、すぐに使えます。Need to queue[/docs/{{version}}/queues] an event listener? It couldn't be any easier. Simply add the ShouldQueue interface to the listener class. Listeners generated by the event:generate Artisan command already have this interface imported into the current namespace, so you can use it immediately:

<?php

namespace App\Listeners;

use App\Events\PodcastWasPurchased;
use Illuminate\Queue\InteractsWithQueue;
use Illuminate\Contracts\Queue\ShouldQueue;

class EmailPurchaseConfirmation implements ShouldQueue
{
    //
}

これだけです!これでこのハンドラーがイベントのために呼び出されると、Laravelのキューシステムを使い、イベントデスパッチャーにより自動的にキューへ投入されます。キューにより実行されるリスナーから例外が投げられなければ、そのキュージョブは処理が済んだら自動的に削除されます。That's it! Now, when this listener is called for an event, it will be queued automatically by the event dispatcher using Laravel's queue system[/docs/{{version}}/queues]. If no exceptions are thrown when the listener is executed by the queue, the queued job will automatically be deleted after it has processed.

キューへのアクセスManually Accessing The Queue

裏で動作しているキュージョブのdeletereleaseメソッドを直接呼び出したければ可能です。生成されたリスナーではデフォルトでインポートされているIlluminate\Queue\InteractsWithQueueトレイトを呼び出してください。両メソッドへのアクセスを提供します。If you need to access the underlying queue job's delete and release methods manually, you may do so. The Illuminate\Queue\InteractsWithQueue trait, which is imported by default on generated listeners, gives you access to these methods:

<?php

namespace App\Listeners;

use App\Events\PodcastWasPurchased;
use Illuminate\Queue\InteractsWithQueue;
use Illuminate\Contracts\Queue\ShouldQueue;

class EmailPurchaseConfirmation implements ShouldQueue
{
    use InteractsWithQueue;

    public function handle(PodcastWasPurchased $event)
    {
        if (true) {
            $this->release(30);
        }
    }
}

イベント発行Firing Events

イベントを発行するにはEventファサードを使用し、fireメソッドにイベントのインスタンスを渡してください。fireメソッドはそのイベントを登録されているリスナー全部へディスパッチします。To fire an event, you may use the Event facade[/docs/{{version}}/facades], passing an instance of the event to the fire method. The fire method will dispatch the event to all of its registered listeners:

<?php

namespace App\Http\Controllers;

use Event;
use App\Podcast;
use App\Events\PodcastWasPurchased;
use App\Http\Controllers\Controller;

class UserController extends Controller
{
    /**
     * 指定されたユーザーのプロフィール表示
     *
     * @param  int  $userId
     * @param  int  $podcastId
     * @return Response
     */
    public function purchasePodcast($userId, $podcastId)
    {
        $podcast = Podcast::findOrFail($podcastId);

        // ポッドキャスト購入ロジック…

        Event::fire(new PodcastWasPurchased($podcast));
    }
}

もしくは、グローバルなeventヘルパ関数でイベントを発行します。Alternatively, you may use the global event helper function to fire events:

event(new PodcastWasPurchased($podcast));

ブロードキャストイベントBroadcasting Events

多くの近代的なアプリケーションでは、リアルタイムでライブ更新されるユーザーインターフェイスを実装するために、Webソケットを利用しています。サーバーであるデータが更新されたら、処理するクライアントへWebソケット接続を通じて送られます。In many modern web applications, web sockets are used to implement real-time, live-updating user interfaces. When some data is updated on the server, a message is typically sent over a websocket connection to be handled by the client.

こうしたタイプのアプリケーション構築を援助するため、LaravelはイベントをWebソケット接続を通じて簡単に「ブロードキャスト」できます。Laravelのイベントをブロードキャストすることで、サーバーサイドのコードとクライアントサイドのJavaScriptで同じ名前のイベントを共有できるようになります。To assist you in building these types of applications, Laravel makes it easy to "broadcast" your events over a websocket connection. Broadcasting your Laravel events allows you to share the same event names between your server-side code and your client-side JavaScript framework.

設定Configuration

イベントブロードキャストの設定オプションはconfig/broadcasting.php設定ファイルの中にあります。Laravelはいくつかのドライバーを用意しており、PusherRedis、それにローカルの開発とデバッグのためのlogドライバーがあります。All of the event broadcasting configuration options are stored in the config/broadcasting.php configuration file. Laravel supports several broadcast drivers out of the box: Pusher[https://pusher.com], Redis[/docs/{{version}}/redis], and a log driver for local development and debugging. A configuration example is included for each of these drivers.

ブロードキャスト事前要件Broadcast Prerequisites

以下の依存パッケージがイベントのブロードキャストに必要です。The following dependencies are needed for event broadcasting:

  • Pusher: pusher/pusher-php-server ~2.0Pusher: pusher/pusher-php-server ~2.0
  • Redis: predis/predis ~1.0Redis: predis/predis ~1.0

動作要件:キューQueue Prerequisites

イベントをブロードキャストする前に、キューリスナーを設定し動かしておく必要があります。全てのイベントブロードキャストはキュー投入されるジョブとして動きますので、アプリケーションの反応時間にシリアスな影響を与えません。Before broadcasting events, you will also need to configure and run a queue listener[/docs/{{version}}/queues]. All event broadcasting is done via queued jobs so that the response time of your application is not seriously affected.

ブロードキャストイベント作成Marking Events For Broadcast

Laravelにイベントがブロードキャストされることを知らせるためにIlluminate\Contracts\Broadcasting\ShouldBroadcastインターフェイスを実装してください。ShouldBroadcastインターフェイスはbroadcastOnメソッドの実装ひとつだけを求めます。broadcastOnメソッドはブロードキャストされる「チャンネル」名の配列を返す必要があります。To inform Laravel that a given event should be broadcast, implement the Illuminate\Contracts\Broadcasting\ShouldBroadcast interface on the event class. The ShouldBroadcast interface requires you to implement a single method: broadcastOn. The broadcastOn method should return an array of "channel" names that the event should be broadcast on:

<?php

namespace App\Events;

use App\User;
use App\Events\Event;
use Illuminate\Queue\SerializesModels;
use Illuminate\Contracts\Broadcasting\ShouldBroadcast;

class ServerCreated extends Event implements ShouldBroadcast
{
    use SerializesModels;

    public $user;

    /**
     * イベントインスタンスの生成
     *
     * @return void
     */
    public function __construct(User $user)
    {
        $this->user = $user;
    }

    /**
     * イベントをブロードキャストするチャンネル
     *
     * @return array
     */
    public function broadcastOn()
    {
        return ['user.'.$this->user->id];
    }
}

それから、通常通りにイベントを発行するだけです。イベントが発行されるとキュージョブで指定されたブロードキャストドライバーにより自動的にブロードキャストされます。Then, you only need to fire the event[#firing-events] as you normally would. Once the event has been fired, a queued job[/docs/{{version}}/queues] will automatically broadcast the event over your specified broadcast driver.

ブロードキャストイベント名のオーバーライドOverriding Broadcast Event Name

ブロードキャストイベント名は、デフォルトでそのイベントの完全な名前空間名になります。上の例のクラスでは、ブロードキャストイベントは、App\Events\ServerCreatedになります。broadcastAsメソッドにより、このブロードキャストイベント名を好きなようにカスタマイズできます。By default, the broadcast event name will be the fully qualified class name of the event. Using the example class above, the broadcast event would be App\Events\ServerCreated. You can customize this broadcast event name to whatever you want using the broadcastAs method:

/**
 * ブロードキャストイベント名の取得
 *
 * @return string
 */
public function broadcastAs()
{
    return 'app.server-created';
}

ブロードキャストデータBroadcast Data

イベントをブロードキャストする時、全publicプロパティーは自動的にシリアライズされ、イベントの本体(ペイロード)としてブロードキャストされます。それによりJavaScriptアプリケーションでパブリックデータへアクセスできるようになります。たとえばイベントにEloquentモデルのpublicの$userプロパティがあったとすると、ブロードキャストの本体は次のようになります。When an event is broadcast, all of its public properties are automatically serialized and broadcast as the event's payload, allowing you to access any of its public data from your JavaScript application. So, for example, if your event has a single public $user property that contains an Eloquent model, the broadcast payload would be:

{
    "user": {
        "id": 1,
        "name": "Jonathan Banks"
        ...
    }
}

しかしブロードキャストされる本体をより良く調整、コントロールしたければ、broadcastWithメソッドをイベントに追加してください。このメソッドは、そのイベントでブロードキャストしたいデータの配列を返す必要があります。However, if you wish to have even more fine-grained control over your broadcast payload, you may add a broadcastWith method to your event. This method should return the array of data that you wish to broadcast with the event:

/**
 * ブロードキャストするデータ取得
 *
 * @return array
 */
public function broadcastWith()
{
    return ['user' => $this->user->id];
}

イベントブロードキャストの利用Consuming Event Broadcasts

PusherPusher

PusherのJacaScript SDKを使い、Pusherドライバーでイベントブロードキャストを便利に使いたいと思うでしょう。たとえば前例のApp\Events\ServerCreatedイベントを使ってみましょう。You may conveniently consume events broadcast using the Pusher[https://pusher.com] driver using Pusher's JavaScript SDK. For example, let's consume the App\Events\ServerCreated event from our previous examples:

this.pusher = new Pusher('pusher-key');

this.pusherChannel = this.pusher.subscribe('user.' + USER_ID);

this.pusherChannel.bind('App\Events\ServerCreated', function(message) {
    console.log(message.user);
});

RedisRedis

Redisブロードキャストを使用する場合、メッセージを受け取るために自分でRedisのpub/subコンシューマーを書く必要があり、自分で選んだWebソケットのテクノロジーを使いブロードキャストしなくてはなりません。たとえばNodeで書かれ人気のあるSocket.ioライブラリーを使うことを選択できます。If you are using the Redis broadcaster, you will need to write your own Redis pub/sub consumer to receive the messages and broadcast them using the websocket technology of your choice. For example, you may choose to use the popular Socket.io[http://socket.io] library which is written in Node.

socket.ioioredis Nodeライブラリーを使い、Laravelアプリケーションからブロードキャストされた全イベントを発行するイベントブロードキャスターを簡単に書けます。Using the socket.io and ioredis Node libraries, you can quickly write an event broadcaster to publish all events that are broadcast by your Laravel application:

var app = require('http').createServer(handler);
var io = require('socket.io')(app);

var Redis = require('ioredis');
var redis = new Redis();

app.listen(6001, function() {
    console.log('Server is running!');
});

function handler(req, res) {
    res.writeHead(200);
    res.end('');
}

io.on('connection', function(socket) {
    //
});

redis.psubscribe('*', function(err, count) {
    //
});

redis.on('pmessage', function(subscribed, channel, message) {
    message = JSON.parse(message);
    io.emit(channel + ':' + message.event, message.data);
});

イベント購読Event Subscribers

イベント購読クラスは一つのクラスで多くのイベントを購読するためのものです。購読クラスはイベントデスパッチャーインスタンスが渡されるsubscribeメソッドを実装しなくてはなりませんEvent subscribers are classes that may subscribe to multiple events from within the class itself, allowing you to define several event handlers within a single class. Subscribers should define a subscribe method, which will be passed an event dispatcher instance:

<?php

namespace App\Listeners;

class UserEventListener
{
    /**
     * ユーザーログインイベントの処理
     */
    public function onUserLogin($event) {}

    /**
     * ユーザーログアウトイベントの処理
     */
    public function onUserLogout($event) {}

    /**
     * イベント購入リスナーの登録
     *
     * @param  Illuminate\Events\Dispatcher  $events
     */
    public function subscribe($events)
    {
        $events->listen(
            'App\Events\UserLoggedIn',
            'App\Listeners\UserEventListener@onUserLogin'
        );

        $events->listen(
            'App\Events\UserLoggedOut',
            'App\Listeners\UserEventListener@onUserLogout'
        );
    }

}

イベント購読クラスの登録Registering An Event Subscriber

購読クラスを定義したらイベントディスパッチャーに登録します。EventServiceProvider$subscribeプロパティを使い、後続クラスを登録します。たとえばUserEventListenerを追加してみましょう。Once the subscriber has been defined, it may be registered with the event dispatcher. You may register subscribers using the $subscribe property on the EventServiceProvider. For example, let's add the UserEventListener.

<?php

namespace App\Providers;

use Illuminate\Contracts\Events\Dispatcher as DispatcherContract;
use Illuminate\Foundation\Support\Providers\EventServiceProvider as ServiceProvider;

class EventServiceProvider extends ServiceProvider
{
    /**
     * アプリケーションのイベントリスナーをマップ
     *
     * @var array
     */
    protected $listen = [
        //
    ];

    /**
     * 登録する購読クラス
     *
     * @var array
     */
    protected $subscribe = [
        'App\Listeners\UserEventListener',
    ];
}

フレームワークのイベントFramework Events

Laravelはフレームワークが実行するアクションに対して発行する、様々な「コア」イベントを提供しています。皆さんが独自に用意するカスタムイベントと同じ方法で、これらのコアイベントも購入できます。Laravel provides a variety of "core" events for actions performed by the framework. You can subscribe to them in the same way that you subscribe to your own custom events:

イベントEvent パラメータParameter(s)
artisan.startartisan.start $application$application
auth.attemptauth.attempt $credentials, $remember, $login$credentials, $remember, $login
auth.loginauth.login $user, $remember$user, $remember
auth.logoutauth.logout $user$user
cache.missedcache.missed $key$key
cache.hitcache.hit $key, $value$key, $value
cache.writecache.write $key, $value, $minutes$key, $value, $minutes
cache.deletecache.delete $key$key
connection.{name}.beganTransactionconnection.{name}.beganTransaction $connection$connection
connection.{name}.committedconnection.{name}.committed $connection$connection
connection.{name}.rollingBackconnection.{name}.rollingBack $connection$connection
illuminate.queryilluminate.query $query, $bindings, $time, $connectionName$query, $bindings, $time, $connectionName
illuminate.queue.afterilluminate.queue.after $connection, $job, $data$connection, $job, $data
illuminate.queue.failedilluminate.queue.failed $connection, $job, $data$connection, $job, $data
illuminate.queue.stoppingilluminate.queue.stopping nullnull
mailer.sendingmailer.sending $message$message
router.matchedrouter.matched $route, $request$route, $request
composing:{view name}composing:{view name} $view$view
creating:{view name}creating:{view name} $view$view

章選択

設定

明暗テーマ
light_mode
dark_mode
brightness_auto システム設定に合わせる
テーマ選択
photo_size_select_actual デフォルト
photo_size_select_actual モノクローム(白黒)
photo_size_select_actual Solarized風
photo_size_select_actual GitHub風(青ベース)
photo_size_select_actual Viva(黄緑ベース)
photo_size_select_actual Happy(紫ベース)
photo_size_select_actual Mint(緑ベース)
コードハイライトテーマ選択

明暗テーマごとに、コードハイライトのテーマを指定できます。

テーマ配色確認
スクリーン表示幅
640px
80%
90%
100%

768px以上の幅があるときのドキュメント部分表示幅です。

インデント
無し
1rem
2rem
3rem
原文確認
原文を全行表示
原文を一行ずつ表示
使用しない

※ 段落末のEボタンへカーソルオンで原文をPopupします。

Diff表示形式
色分けのみで区別
行頭の±で区別
削除線と追記で区別

※ [tl!…]形式の挿入削除行の表示形式です。

テストコード表示
両コード表示
Pestのみ表示
PHPUnitのみ表示
OS表示
全OS表示
macOSのみ表示
windowsのみ表示
linuxのみ表示
和文変換

対象文字列と置換文字列を半角スペースで区切ってください。(最大5組各10文字まで)

本文フォント

総称名以外はCSSと同様に、"〜"でエスケープしてください。

コードフォント

総称名以外はCSSと同様に、"〜"でエスケープしてください。

保存内容リセット

localStrageに保存してある設定項目をすべて削除し、デフォルト状態へ戻します。

ヘッダー項目移動

キーボード操作